Keskiviikko 13.7.2011

Satellite Toursin bussi poimi meidät kyytiin ennen kahdeksaa Flisvoksen edestä. Lähes tunnin verran siitä eteenpäin ajeltiin pitkin kaupunkia ja poimittiin muita matkalaisia kyytiin ja lopulta meitä oli 42 venäläistä, 2 saksalaista ja me 2... Matka Knossokseen meni kuitenkin varsin mukavasti, sillä kuskimme Spiros jaksoi koko matkan kertoa varsin mukavia tarinoita sekä nykyajasta että historiastakin. Venäjäksi käännetyn osuuden aikana keskityttiin sitten maisemien katseluun... Knossoksessa oli väkeä ihan kiitettävästi, mutta yllättävän hyvin siellä pystyi kiertelemään omissa oloissaan. Pieni tuuli teki kulkemisen varsin miellyttäväksi, joten ihan mukavahan siellä oli käydä.

Knossos

Knossoksesta bussimatka jatkui kohti Eloundaa. Matkalla pysähdyimme Agios Georgos Sellinarin kauniiseen pieneen luostariin keskellä ei mitään. Upeita maisemia, aarnikotkia ja täydellinen rauha...

Luostarin torni

Eloundassa pidettiin lounastauko kelluvassa tavernassa ja naurettiin papukaijaa, joka vihelteli hyvien, pahojen ja rumien tunnaria non-stoppina... lounaan jälkeen hypättiin veneeseen ja lähdettiin merelle. Kierrettiin koko Spinalonga ennen maihin menoa. Valitettavasti aikaa saarella oloon oli vain tunti, joten kovin pintapuoliseksi tutustuminen jäi. Tosin siellä oli myös niin tappavan kuuma, ettei varmaan olisi kunto riittänyt pidempään kiertelyyn. Ja on ainakin hyvä syy mennä joskus sinne uudelleen - tosin ajankohdan voisi valita hiukan paremmin...

Sisäänkäynti Spinalongalle

Ikkuna vapauteen

Spinalongalta ajettiin pieneen merenlahteen, jossa pidettiin uimatauko. Spiros opetti halukkaille "sirtakia" rannalla, mutta sen verran oudolta tanssi näytti, että katsoimme parhaaksi pysytellä uimassa... tauon jälkeen veneiltiin takaisin Eloundaan ja sieltä bussilla kohti Agios Nikolaosta. Tunnin pysähdys siellä käytettiin frappeella istumiseen ja valokuvailuun keskustassa.

Agios Nikolaos

Kuudelta oltiin taas kaikki bussissa ja matkalla kotiin. Aikuiset ihmiset kun ei osaa käydä tauoilla vessassa, niin kotimatka sitten sen takia venyi ja venyi... kotona oltiin yhdeksältä illalla ja ihan väsyneinä!

Ouzotreffeiltä poikien kanssa myöhästyttiin vaan tunnin verran, joten mentiin sitten koko porukka suoraan naapuriin ja juotiin ouzot vasta siellä. Keskiviikon ohjelmassa piti olla elävää musiikkia, mutta sitä saatiin vasta pyynnöstä, kun V. ja P. istahti naapuripöytään soittamaan :) Kyllä palvelu pelasi taas!
Ei jaksettu ruveta miettimään syömisiä, joten tilattiin vaan "ruokaa neljälle". Ja kyllä sitä sitten saatiinkin, luultavasti tosin neljälletoista... tiropitaa, spanakopitaa, lihapullia, makkaraa, juustopalloja, horiatikia ja stifadoa...

Puolilta öin mentiin kotiin tai siis siirryttiin baariin. Juteltiin ja naurettiin ihan kippurassa ja vielä enemmän sen jälkeen, kun seurassamme vieraillut maailmanmatkaaja poistui. Kukapa olisi osannut edes arvata, että tiskirätin mukanaan ottaminen huoneistohotelliin tekee ihmisestä aristokraatin, joka seuraavaksi tuo mukanaan omat kristallilasit ja astiaston... tätä ja muutamaa muutakin asiaa ihmetellessä kello oli taas 4 aamulla, kun alas kömmin...