Maanantai 28.8.2006
Herätyskello soi klo 6.30 ja vajaata tuntia myöhemmin odottelimme bussia rantakadulla. Hetkeä myöhemmin matkasimme kaupungin läpi kohti Kissamosta ja venesatamaa. Sataman tavernasta nappasin mukaan frapeen, sitten Gramvoussa Expressin kyytiin ja matka kohti Gramvousan saarta voi alkaa. Laivamatka kesti vajaan tunnin ja se meni nopeasti ihmetellen meren kaikkia uskomattomia sinisen eri sävyjä. Tähän asti moisia värejä on näkynyt ainoastaan korteissa ja televisiossa ja olenkin aina luullut niiden olevan tavalla tai toisella käsiteltyjä kuvia. Kerrankin olin iloinen ollessani väärässä, sillä maisemat oli aivan uskomattomia!

Gramvousan ranta oli pieni ja kun meitä sinne 2 laivalastillista ihmisiä sulloutui, oli rannalla melkeinpä ahdasta. Osa porukasta lähti kiipeämään ylös linnoitukselle, mutta me jäimme rantaan uimaan ja nauttimaan kirkkaasta vedestä ja upeista maisemista. Vesi oli kristallinkirkasta ja pohja erottui kaikkialla. Rannan edustalla jonkinlaisena maamerkkinä oli vuonna 1967 haaksirikkoutuneen laivan hylky.

Laivan seistessä "satamassa" miehistö grillasi souvlakeja, joten ennen lähtöä nautittiin vielä maittava lounas laivan kannella. Toista kertaa elämässäni söin Kreetalaisia sitruunalla maustettuja perunoita souvlakin seuraksi. Syöminen tuollaisissa maisemissa oli upea kokemus!

Vartin kestäneen merimatkan jälkeen edessä häämötti Baloksen laguuni, asumaton saari, jossa Prinssi Charles ja Diana olivat viettäneet kuherruskuukauttaan... Jos Gramvousa näytti paratiisilta, niin vielä enemmän siltä näytti Balos! Laiva ei päässyt rantaan asti, joten valittavana oli n. 200 metrin uintimatka rantaan tai sitten kuljetus pikkuveneillä. Montaa sekuntia ei mennyt päätöksen tekoon - jos heleän turkoosiin mereen pääsee uimaan, niin sinnehän sitten mennään! S. otti tavarat, minä pitelin aurinkolaseista kiinni kaksin käsin, istahdin yläkannelta lähtevän liukumäen päälle ja sitten mentiin! Aurinkolasit pysyi päässä hyvin ja sitten vaan uimaan kohti rantaa. Elämäni upein uintimatka!
Rannalla ensin hetken ihastelin maisemia ja odotin S:n saapumista. Siitä sitten käveltiin hiekkatöyrään toiselle puolelle, josta löytyi pienen järven kokoinen erittäin suojainen laguuni, jossa vettä oli syvimmillään nilkkaan asti... Muutama tunti siinä sitten vietettiin kahlaten, näkinkenkiä keräillen ja välillä matalassa vedessä napa kivellä lojuen. Turha kai sanoakaan, että meidän kahden kasvoilta löytyi onnellinen hymy koko ajan :) Paikka oli aivan uskomaton ja siinä kohtaa melkein harmitti kaikkien retkeltä poisjääneiden ihmisten puolesta!

Melkeinpä liian pian oli aika palata takaisin laivaan ja lähteä kotimatkalle. Uimisesta innostuneena jätin taas tavarani S:n kannettaviksi ja uin laivaan takaisin. Paluumatka Kissamokseen meni todella nopeasti frapeeta hörppien ja laivan välillä keinuessa melko reippaastikin. Olo oli kuin vuoristoradalla hetken aikaa, mutta hymy ei kuitenkaan kasvoilta hävinnyt missään vaiheessa!
Bussi odotti meitä satamassa ja päästiin sitten suoraan lähtemään kohti kotia. Bussimatkakin meni nopeasti musiikkia ja Airan juttuja kuunnellen.

Kotona meitä odotti melkoinen yllätys, sillä tuuli oli todella kova ja meri myrskysi! Ilma oli kuulemma ollut aamusta asti samanlainen, joten meidän retkipäivä osui todella hyvään kohtaan!

Meripäivän väsyttäminä lähdettiin ajoissa syömään. Suuntana oli Tropical ja uusintana ruokalistalla oli moussaka. Ekaa kertaa rannan tavernoissa oli seinät paikoillaan, joten tälläkin reissulla kunnon tuulinen päivä tuli koettua... moussaka oli taas erittäin hyvää, mutta oma olo oli vähän turhan ryytynyt... hyvinkin pikaisesti syötiin ja sitten vaan kotiin nukkumaan.