Perjantai 3.9.2004

Ekaa kertaa loman aikana mulla oli kello soimassa aamulla, sillä halusin ehtiä klo 8 lähtevään Hanian bussiin tarkoituksenani viettää päivä katsastamalla Hanian nähtävyyksiä... aamu oli kovasti viileän tuntuinen, kun taivas oli puolipilvinen ja tuulikin melko lailla. Bussin lämpömittari kuitenkin näytti +26 astetta...

Matka bussilla Retystä Haniaan kestää tunnin verran ja lämpömittari näytti koko ajan enemmän ja perillä se oli jo +31... olin jo melkein haaveillut siitä, että päivä olisi viileämpi ja pilvinen - olisi ollut kivampi koluta kaupunkia pilvisellä säällä kuin paahtavassa auringonpaisteessa... no, onneksi sentään tuuli vilvoitti mukavasti!

Athinagorin kirkon torni

Tulopäivänä olin sitä mieltä, että Hanian keskusta on älyttömän sotkunen, mutta jotenkin nyt kaikki näytti hyvinkin simppeliltä... Pari korttelia bussiasemasta oli paikallinen kauppahalli, jossa oli pakko käydä... ihana paikka!!! Sieltä suunnistin rannan suuntaan ja päädyin koluamaan vanhan kaupungin kujia. Sitä kautta päädyin Venetsialaiseen satamaan, jonne istahdin tuoremehulle. Merenkäynti sataman alueella oli tosi kova - rannan vierustaa kiertävillä penkeillä ei voinut istua kastumatta...

Kiersin satamaa vasemmalle eli Merimuseoon päin ensin. Sieltä bongasin minijunan ja hyppäsin sen kyytiin. Juna teki kohtuullisen pitkän lenkin ja säästin jalkojani istumalla junan kyydissä... muutenhan mun olis tarvinnut lähteä sinne suuntaan kävellen :)
Junakierroksen jälkeen lähdin kävelemään satamaa toiseen suuntaan, vanhalle venetelakalle, taidenäyttelyyn jne. Kiipesin vielä aallonmurtajallekin katsomaan meren tyrskyämistä... satamasta menin takaisin vanhaan kaupunkiin ja ostin yrttejä ja hunajaa tuliaisiksi. Shoppailun jälkeen siirryin Apovradoon syömään täytettyjä tomaatteja. Tuntui vaan hassulta istua melkeinpä kirkon pihalla syömässä... siinä sitten aiheutin pienehkön kohtauksenkin lähipöytien asiakkaille + tavernan henkilökunnalle, kun kulkukissa kömpi salaa mun jalkoihin ja aiheutti mulle lähestulkoon sydänkohtauksen... kaikilla oli ainakin hauskaa, paitsi ehkä sillä kissalla!

Kalastusvene

Neljän aikoihin rupesin saamaan tarpeekseni Haniasta ja kävelin bussiasemalle. Puoli viideltä lähti bussi ja siihen mulla sekä matkan varrella törmäämälläni T:llä ja P:llä oli liput, mutta bussi oli tietenkin täynnä emmekä mahtuneet kyytiin. Minä nyt pärjäsin puoli tuntia, kunnes seuraava bussi kotiin lähti, mutta joillain oli niin kauhea kankkunen, että luulin jo joutuvani ruumiita kotiin kuskaamaan...
Viiden bussikin tuli ihan täyteen ja matkan varrelta tuli aina vain lisää väkeä... seisominen hurjaa vauhtia kulkevassa bussissa ei varmaankaan ollut mukavaa... istuminen vielä menetteli, vaikka koko matkan tappelin edessäni istuvan saksalaisrouvan kanssa ilmastoinnista... Se tuntui olevan hänelle liikaa, vaikka ilman sitä autoon olisi luultavastikin kuollut!

Piristävän iltauinnin jälkeen olin taas kuin uusi ihminen ja olin valmis lähtemään syömään. Annoin ennen niin hyvälle Alkisille toisen mahdollisuuden eli siirryin "lähikuppilaan" syömään uunifetaa ja kanaa. Ruoka oli ihan ookoo, mutta fiilis oli vieläkin hukassa - ei siis enää sinne syömään :( Pöydästä mut bongas L+S, jotka liittyivät seuraani ja halusivat sitten esitellä mulle kaupunkia... hymyilytti, sillä mä olin kaupungissa kolmatta kertaa, he olivat olleet viikon, mutta lähdin kuitenkin heidän mukaansa. Tiesin kyllä mihin mua viedään, mut matkalla hävetti, kun L hoki sekä Y:lle että M:lle ainoaa osaamaansa kreikankielistä sanaa eli "tipota tipota" raikui rannassa, kun Misiriaan käveltiin. V:n paikkaan tietty oltiin menossa, kaikista puheista huolimatta... join siellä sitten koko reissun kalleimman tuoremehun - melkein tuplahinta edelliseen verrattuna! S. halusi vielä käydä leivoskaupassa, joten siinä me sitten leivoksia valkkailtiin puolen yön aikoihin... ja siellä oli kyllä valikoimaa! Leivos maksoi 1.40 € ja kaupanpäällisiksi tuli kymmenkunta supermakeaa saksanpähkinäleivosta...